Geoblog.pl    tamitu    Podróże    W kraju świątyń i latryn - Indie Południowe    Munnar

Munnar

Indie
Indie, Munnar

29 grudnia

Żona Wincenta częstuje nas śniadaniem. Jemy idly – ryżowe bułki na parze z kokosowym chutney i placki chapatti z pikantnym warzywnym sosem sambar. Sambar to smakołyk Marka, je go łyżeczką niczym zupę. Dziś zamknęli drogę między Tamilnadu i Keralą. Nie bardzo rozumiemy ten konflikt o tamę między oba stanami. Miejscowi mówią, ze to afera wywołana przez polityków, bo niedługo wybory.

Droga do Munnar wije się wśród plantacji przypraw i palm kokosowych coraz wyżej i wyżej. Zasypiam, by niedługo potem obudzić się w herbacianym raju. Łagodne wzgórza pokrywa zielony kożuch herbacianych krzewów. Płynące wydmy we wszystkich odcieniach zieleni, jasnozielone młode listki na górze, poniżej głęboka ciemna zieleń starszych liści... Mieniące się barwą herbaciane poletka wraz z konturem wzgórz tworzą fantazyjne wzory, czasem regularne, wręcz geometryczne, czasem zupełnie chaotyczne, jakby namalowane pędzlem impresjonisty. Drobne postacie kobiet uwijają się wśród krzewów, znad herbacianej kołderki widać tylko ich głowy, pochylony tułów i sprawne ramiona. Wśród wzgórz niesie się szczebiot sekatorów, młode, ścięte listki wpadają do małej torebki przymocowanej do ostrza sekatora. Gdzieś daleko ciemne sylwetki wysokich szczytów Ghatów Zachodnich. Herbata – nasza pierwsza miss piękności wśród upraw.

Większość plantacji należy do koncernu Tata, producenta autobusów i samochodów oraz właściciela hoteli Taj.

Sam Munnar, założony pod koniec XIXw. przez pewnego Szkota, to obecnie skupisko sklepików i hoteli, do których tłumnie przybywają Hindusi z innych regionów kraju. Górski klimat oferuje czyste, rześkie powietrze i temperatury niższe niż na upalnym wybrzeżu. Turystów przyciągają bajeczne widoki plantacji, górskie szczyty, m.in. najwyższy szczyt południowych Indii Anamudi (2695mnpm) oraz rezerwat Erawikulam, w którym spotkać można jeszcze zagrożone wyginięciem tary himalajskie.

Jakże różni się przyrodnicza, chrześcijańska Kerala od świątynnego, hinduskiego Tamilnadu. Miejscowi, których spotykamy na naszej drodze tak często opowiadają nam o różnicach między drawidyjską, pierwotną kulturą Indii południowych a kulturą ludów Arjów – nomadzkich plemion z płaskowyżu irańskiego, osiadłych w Indiach północnych. Nie znamy w ogóle Indii północnych. Poruszamy się tylko w ramach dwóch sąsiednich stanów na południowym krańcu półwyspu indyjskiego. I nawet tu dostrzegamy to specyficzne piękno różnorodności. Niczym w mieszance przypraw masala, smaki, kolory i zapachy uzupełniają się i razem tworzą mocny aromat, zawsze ostry, niewyjaśniony, pozostający w pamięci na długo.

Wielu rzeczy w Indiach nie rozumiemy i wciągu trzech tygodni nie dane nam będzie dotknąć prawdy. Rozmawiamy chociażby o kastach i edukacji. Niektórzy mówią, że powoli zanika system kastowy. Jednakże nasi rozmówcy twierdzą, że tu gdzie mieszkają niemożliwe jest chociażby małżeństwo dwukastowe. Może gdzieś w miastach, w Mumbaju – dodają po zastanowieniu. Wiele się jednak zmienia. W Indiach do 14 roku życia edukacja jest obowiązkowa i bezpłatna. W jednej klasie uczą się dzieci z różnych kast, ubrane jednak zawsze w identyczne mundurki. Członkowie najniższych kast mogą liczyć na dopłaty do czesnego na studiach. Mają też zagwarantowane miejsca w indyjskim parlamencie. Najbardziej prestiżowe są jednak szkoły prywatne, na których zbijają kokosy politycy. Jednak aż ponad połowa mieszkańców wsi nie kończy szkoły, pomimo tego, że szkoły często prowadzą rządowy program dożywiania dzieci. Zgodnie z naszym książkowym przewodnikiem 65 % mieszkańców Indii umie czytać i pisać, przy czym w tej grupie mężczyźni to 76%, kobiety – 54%.

Przoduje pod tym względem Kerala, gdzie 91% mieszkańców umie czytać i pisać (w Tamilnadu – 65%), to ponoć najlepiej rozwinięty, wykształcony i spokojny stan w Indiach. Jego mieszkańcy żyją najdłużej i najwięcej zarabiają, czerpiąc dochody z turystyki, upraw i handlu bananami, imbirem, gumą, orzechami kokosowymi i nerkowcami.

jolusia
jolusia - 2011-12-30 22:36
U NAS TYLKO PRZYSLOWIONY PIEPRZ I WANILIA a wy kochani czujecie smak i zapach tysiaca przypraw i te sniadanko tylko pozazdroscic to moje smaki

Syn
Syn - 2011-12-30 22:38
Ty mamuś jak walniesz minę do zdjęcia, to jest niesamowite :)

Pozdrawiam z Wawy!

Mama i Hania z rodzicami
Mama i Hania z rodzicami - 2011-12-31 10:21
Przesyłamy serdeczne pozdrowienia i najcieplejsze życzenia na Nowy Rok a dla Madzi - Jubilatki wielu pomysłów na dalsze wojaże oraz nieustającej weny twórczej:)

Arleta
Arleta - 2011-12-31 11:22
świetne opowieści :) już niedługo też tam będziemy! piszcie piszcie i doradzajcie!

pozdrawiam

Małgosia
Małgosia - 2011-12-31 13:22
OK teraz przeczytałam wasz kolejny wpis i mam odpowiedź na moje pytanie :) Mareczku, zrobiłeś Madzi świetne zdjęcie z tą Hinduską :) :)

Jak tak czytam wasze wpisy to momentami mam wrażenie że bądąc na miejscu zobaczyłabym mniej niż widzę czytając ten tekst :) :) :) A póki co życzę wspaniałego hinduskiego Sylwestra. 2011 rok będzie dla was nieco krótszy, ale odbijecie sobie w 2012. Buziaki,

jz
jz - 2011-12-31 16:51
za 2 godziny witacie hinduski nowy rok .wzniesiecie toast zapewne hinduskim eliksirem milosci i szczescia a my zyczac wam dobrego i pelnego pieknych wydarzen nowego roku wzniesiemy toast napojem jmbirowo cynamonowym z sylwestrowo noworocznym pozdrowieniem dziadkowie

aga
aga - 2011-12-31 19:45
Kochani, te opisy Indii są przepiękne pełne dzwięków, kolorów, oszałamiają mnie ilością zdarzeń, postaci... Życzę Wam w Nowym Roku dużo miłości i odkrywania wspólnie nowych krain i lądów.Dla Madzi specjalne życzenia urodzinowe dbaj i rozwijaj w sobie ducha radości z poznawania nowych ludzi i przekazuj nam to zauroczenie innością i zapalaj energią do szukania zapomnianych ścieżek do przygody !

Ciaaa...
Ciaaa... - 2012-01-01 01:35
Pozdrawiamy serdecznie z Sopotu. Z zainteresowaniem śledzimy relacje z podróży. Życzymy szczęśliwego Nowego Roku pełnego radosnych chwil, pokoju i życzliwości od bliźnich.Wracajcie zdrowi, radośni i szczęśliwi z zapasem odrodzonych sił do nowych wyzwań.
Wszystkiego dobrego dla Madzi dostojnej Jubilatki.

mama i tata
mama i tata - 2012-01-01 11:27
na dzien rocznicy urodzin zyczymy abys zawsze zajmowala sie w zyciu tym co sprawia ci najwieksza radosc i satysfakcje,aby miloscia otaczali cie najblizsi twojemu sercu.abys zarazala swoimi pasjami-tancem flamenko i podrozami przyjaciol.1 styczen owego roku byl dla twoich rodzicow najszczesliwszym dniem.

Magosia
Magosia - 2012-01-01 12:39
Kochani zyczę wam aby w 2012 roku szczęście rodzinne, spełnienie zawodowe, realizowanie waszych marzeń towarzyszyło wam od pierwszego do ostatniego dnia roku i dalej. A Madzi Jubilatce życzę w pierwszym dniu reszty życia nowego spojrzenia które spowoduje realizację dotychczasowych celow a może wytyczenie nowych. I takiej codziennej, zwykłej radości życia

BASIA
BASIA - 2012-01-01 16:49
To ja dumna chrzestna mama która ciągle ma nadzieję że to coś to trochę po mnie. Madziu niech spełni się wszystko o czym marzysz a mój pierwszy zięć sprosta Twojej cudownej wizji swiata , ciągle nieprzewidywanej ale jak widać możliwej do zrealizowania.CAŁUSY niech się szczęści w NOWYM 2012 ROKU

Basia
Basia - 2012-01-01 17:01
I jeszcze jedno gwiazdeczki z POLSKIEGO nieba z wielką światłościa od najbliższych

Jolanta S.
Jolanta S. - 2012-01-01 21:48
Dołączam się do Życzeń Urodzinowych dla Przemiłej Jubilatki! Magda - tak trzymaj!!!
Wszystkiego Najlepszego! Pozdrawiam Noworocznie! Buziaki!
A fotka, o której wspomina Mateusz - absolutnie świetna!!!

Grazia i Macios
Grazia i Macios - 2012-01-01 22:44
Kochani! Super się czyta wasze opowieści W Nowym Roku życzymy Wam i podwòjnie Madzi, wszystkiego najlepszego i ponieważ chciałoby się rzec że dla was świat to za mało (nawiązując do Bonda) życzymy wam podróży w kosmos !!! :)

Agata Żyto
Agata Żyto - 2012-01-02 08:51
Ja tez sledze Wasz blog z wielkim zainteresowaniem! Z niecierpliwoscia czekam na kolejne odcinki.. Madzia, Twoje relacje sa nieprawdopodobne. Zamykam oczy i jestem w poludniowych Indiach:-) Juz dzis chce Was goraco zaprosic i poprosic, zebyscie wpadli do nas i "na zywo" poopowiadali jak bylo, a moze i wspolnie cos ugotowali:-) Najpiekniejszego Nowego Roku!

mirka66 - 2012-06-19 06:45
Cudne te pola herbaciane.Jaka zywa zielen.Pieknie.